Thursday, February 23, 2006

Word verification

Bij sommige blogs moet je een rare lettercombinatie invoeren als wordverification. Een handig trucje om spammers weg te houden. Soms levert dat opeens echte woorden op. Ik had laatst KLASJE. Ook zijn er, voor mij onweerstaanbaar, woorden waarbij ik zelf klinkers mag invullen. Ik doe dat ook altijd bij kentekens van auto's. Ja, altijd. Als ik er geen woorden van kan maken, dan gebruik ik de eerste letters als ezelsbruggetjes. Zo heb ik ook binnen een dag mijn nieuwe kenteken in m'n hoofd. De letters zijn: PD-XN, dat wordt dan Prima Ding, Xtra Nieuw. Daarnet had ik op een blog: GRTWSP. Niet duidelijk? Voor mij staat er Grote Wesp. Ach, het is een onschuldig vermaak en het houdt me van de straat moet je maar denken.

7 comments:

Merel said...

Dat doe ik ook, ik las ook automatisch grote wesp. Schijnt ook iets psychologisch te zijn: je kan een tekst lezen die alle letters volledig door elkaar heeft gegooid, behalve de eerste en laatste van elk woord en dan snap je nog wat er staat. Sterker nog, je hebt meestal niet eens door dat er iets fout is (als er maar een paar van dat soort woorden in een langere tekst zitten).

Anonymous said...

Same here. Heb alleen nog nooit een echt woord gehad. Jammer!

@ Merel: dat testje is niet helemaal juist. Een mooie overdrijving. Want ik weet zeker dat ik je een kort zinnetje als voorbeeld kan geven waar jij niets uit kunt opmaken, zelfs al staan eerste en laatste letter telkens goed.

Ahaocunsw de nhagatacel.
Om maar eens wat te verzinnen.
Volgens mij zijn de letters daar te verspreid.

Merel said...

aanschouw de nachtegaal, oh, en huiver :) misschien ben ik wel gewoon extreem taalgevoelig, dat heb ik waarschijnlijk van ireen (mijn moeder).

Anonymous said...

Eén-nul voor Merel! Ha!

Erika said...

Iets heel anders, maar ik moet er ineens weer aan denken, Ireen, hoe krijg jij die links rechts op je blog, die links van andere mensen? Ik zou er ook graag een paar willen zetten

Gonda said...

Ik doe precies hetzelfde! En ook met nummerborden heb ik die tic! PH-RP = Piet Hein ruikt poep, hahaa! Die was overigens niet door mijzelf bedacht, maar ik gebruik hem wel altijd.
Laatst reed ik in de auto op de snelweg, en bedacht dat ik daar eens een logje over moest schrijven. Je bent me dus voor!

Anonymous said...

medi, ki koo, etorg psew ne koo
wuohcsnaa ed laagethcan
kuel gez ;-)