Tuesday, February 07, 2006

Dikke trui



Aanstaande donderdag is het op Vlaamse scholen 'Dikke Truiendag'. De kachel wordt dan een graadje lager gezet en alle kinderen komen in een dikke trui op school. Het is een initiatief van de overheid om kinderen bewust te maken van het broeikaseffect. In Amerika heb je op kantoren 'Casual Friday', als ze nu bijvoorbeeld ook een 'Woolly Wednesday' instellen, dát zou pas een hoop schelen! Of in bejaardenhuizen. Twee graadjes lager die boel en allemaal een plaid om de knieen of, nog beter: bewegen! Rollaterwedstrijden in de gangen, snelbreien (aan die dikke truien voor hun kleinkinderen) en klaverjassen gecombineerd met stoelendans.

6 comments:

Anonymous said...

haha.. volgens mij heeft het heel andere gevolgen in zo'n verpleeghuis, als je de kachel naar beneden doet..

Anonymous said...

Eigenlijk moeten ze gewoon iedere dag de kachel een graadje lager zetten. Als een leraar tegenwoordig een raam openzet krijgt hij commentaar van de in naveltruitjes geklede dames. Die zeggen dan ook nog ijskoud (wat toepasselijk) "maar jij bent warm gekleed".
De oudjes in beweging houden is goed voor ze: scheelt ook nog in de ziektekosten!

Merel said...

wat een goeie zeg, die dikke truien dag. Als ze dan de verwarming wat lager zetten, mag dan ook het raam weer open in het bejaardentehuis? Stinkt het ook wat minder.

Anonymous said...

Geweldig idee! Ook die Wooly Wednesday!

De meeste appartementen in New York (ook het mijne) worden ongewild heet gestookt, met nauwelijks enige controle om dat bij te stellen. Wat dan overblijft is: het raam op een kier zetten. Inderdaad: het huis wordt opgestookt, en alles waait naar buiten.

Het bizarre is dat als ik erover begin met stadsgenoten, mensen me vaak wat glazig aankijken. Wat zeurt die Hollander nou, zie ik ze dan denken...

Gonda said...

Kinderen tegenwoordig hebben niet vaak dikke truien meer aan, maar vaak mooie (dunne) truitjes. Het verschil in zomer- en winterkleding wordt steeds kleiner bij de jeugd!
Ik doe het thuis ook wel eens: de kachel een graadje lager en dan lekker met een fleecedeken om me heen gewikkeld op de bank liggen! Maar dan krijg ik wel commentaar van mijn dochter, die vindt het te koud....:-(

Erika said...

Bij jou Gerard proef ik dat deze ergernis nog maar een tipje van de sluier is