Saturday, February 25, 2006

"Goede weekbegin"


Als je de opmerking boven deze post herkent, weet ik dat je van mijn generatie bent ( of een van Kooten en de Bie fan).
'He, heerlijk morgen zaterdag, een nieuwe week!' zei iemand vrijdag tegen mij. Ik was verbaasd, voor mij begint de nieuwe week op maandag. Zo staat het ook in mijn agenda. Het is nu week 8 en maandag begint week 9. Maar voor een christelijk iemand zal de nieuwe week op zondag beginnen, of heb ik dat mis? En de Moslims en Joden dan, begint daar de week wél op zaterdag? Is het een gevoel, of is het opgelegd door je geloof of door de werkweek? Hoe zit dat voor jou?

8 comments:

Gonda said...

Voor mij begint een nieuwe week zodra ik maandagochtend wakker word. Je spreekt toch niet voor niets over 'weekeinde'? Oftewel weekend.

Anonymous said...

Voor mij is de maandag ook de eerste dag van de week.
Vroeger, en nu nog volgens een aantal rechtgeaarde christenen, was het vanzelfsprekend dat de week op de dag des heren begon. Raar eigenlijk, want volgens het scheppingsverhaal nam hij op de zevende dag rust.
Ik liep er een paar jaar geleden ook tegenaan in het planningsprogramma MS-project. Daar moest ik de week op maandag laten beginnen (standaardinstelling was zondag) om de weeknummering in de pas te laten lopen.

Anonymous said...

Om op je laatste vraag antwoord te geven. Het geloof speelt daar volgens mij inderdaad een belangrijke rol in. Zo was het voor mij, katholiek opgevoed, ook vanzelfsprekend dat de week op zondag begon. Nu is het de werkweek.

Anonymous said...

ik denk er nog ff over ;)

Merel said...

De week begint met 'moeten' en eindigt met 'mogen': eerst de vervelende dingen, dan de leuke dingen. Dus ik hou het bij maandag, als begin van de week.

Anonymous said...

Maandag is voor mij het begin.
Ik word heel rebels als ik een kalender tref die de week op zondag laat beginnen.

Erika said...

Dit jaar is mijn 'vrije' dag de maandag, daar kan ik maar niet aan wennen, het blijft voor mij de eerste werkdag. 'k Vind trouwens niet dat de werkdagen, de vervelende zijn en het weekend voor de fijne dingen. In dat geval zou je maar weinig fijne dagen hebben.

Anonymous said...

Het is gewoon per definitie dat de week op maandag begint:

http://www.cl.cam.ac.uk/~mgk25/iso-time.html

[quote]A week starts with Monday (day 1) and ends with Sunday (day 7).[/quote]

discussie opgelost