Wednesday, February 01, 2006

Avondschaduw


Ik ben niet zo van de souvenirs. Als ik iets meeneem van vakantie, dan moet het bruikbaar zijn, niet alleen om naar te kijken. Meestal kom ik dan ook thuis met gekke schriftjes (die uit Tsjechie en Ierland zijn het mooist, want aandoenlijk lelijk) of etenswaren in vreemde blikjes. Of oorbellen. Die kun je nooit genoeg hebben. ;-) Voor dit beeldje heb ik een uitzondering gemaakt. In Toscane zijn er gebieden waar bij opgravingen veel Etruskische voorwerpen zijn gevonden. Ook dit beeld:
"L'Ombra della Serra" genoemd; Avondschaduw. Alleen al om die naam zou je d'r verliefd op worden. En ook omdat het veel wegheeft van de schilderijen van Amedeo Modigliani, dat langgerekte. Ik heb er een kleine reproductie van gekocht en ik vind hem nog steeds erg mooi. Het verhaal erachter is ook heel bijzonder: het beeld, zo'n 60 cm lang en een paar duizend jaar oud, was door een boer op zijn land gevonden en jarenlang door hem als pook gebruikt. Totdat iemand hem er op wees dat het wel een heel vreemd soort pook was...

3 comments:

Merel said...

Is 'ie ook. En die schriftjes zijn ook altijd erg leuk :)

Ron said...

Ik vind het een gladde Giacometti.

Irene said...

@Ron: ja, beeldhouwsgewijs heb je gelijk!