Tuesday, February 28, 2006

De Toevlucht



Zondagochtend, Merel en ik aan tafel, hoorden we opeens 'pok' tegen het raam en zagen een roofvogel door de tuin fladderen. Die is tegen het raam gevlogen, dachten we, en meteen daarna zagen we dat hij weer terugvloog. Sam was inmiddels gealarmeerd en begon hard te blaffen, zodat de vogel zich uit de klauwtjes maakte en niet meer terugkeerde. Zo'n tien minuten later zei Merel: 'Ik zie daar volgens mij een veertje fladderen', ze stond op en ging kijken: ' Oh nee, er ligt een vogel!' Op het terras lag een vogel, helemaal slap en uitgestrekt, maar nog wel ademend. Ik zocht een doosje, deed er wat tissues in en wat lijnzaad en legde de vogel er voorzichtig in. Hij was prachtig van kleur, met piepkleine rode puntjes aan de vleugels en een zwart getekend koppie. We zetten het doosje in de kamer en keken steeds voorzichtig even of er nog geademd werd. We hadden hele theorieen over hoe het zo gekomen was; uit de bek of de klauwen van de roofvogel gevallen? Na een uur begon er wat geluid uit het doosje komen van voorzichtig gescharrel, maar toen ik hem buiten op de tuintafel had gezet, zo van: Ga maar, de kust is veilig, wilde hij nog niks. En opeens zag ik een paar rode bessen in het doosje liggen die ík er niet had ingedaan! Ik ging 'De Toevlucht' bellen, een vogelopvang nog geen 5 minuten bij ons vandaan en vertelde het hele verhaal. Moest ik hem gewoon in z'n doosje laten? Ja, dat was het beste, de volgende ochtend maar weer verder kijken. Inmiddels had ik ook al op internet gezocht wat het voor soort kon zijn en kwam via de tekening en de kleur het dichtste bij een appelvink, alleen z'n snavel was niet zo dik. 'Is 'ie zo groot als een mus?' vroeg de Toevluchtman. 'Nee joh, zoiets als een spreeuw' 'Dan ben ik nu toch wel heel benieuwd wat je daar hebt, breng hem meteen maar even' Wij naar De Toevlucht, alwaar onze vogel een Pestvogel bleek te zijn en best wel zeldzaam. Ze schijnen in bar koude tijden uit Siberie te komen vliegen om hier bessen van de struiken te eten. De bessen in het doosje had hij waarschijnlijk uitgebraakt. Als je op de Pestvogel link klikt, kun je ook z'n geluidje horen. Ik ben niet zo'n vogelaar, maar dit vond ik wel iets bijzonders en ook ontroerend, zo'n klein ademend lijfje in je handen.

14 comments:

Anonymous said...

Dat is wel heel bijzonder!! Ik was zo'n kind dat vroeger met een verrekijker in het bos vogels ging spotten (met een vogelboekje in mijn rugzak zodat ik onbekende vogels kon opzoeken), maar een pestvogel heb ik nog nooit in levende lijve gezien. Ik hoop dat je 'm levend kunt houden!

Anonymous said...

N.b.: Ik speelde even dat geluid van een pestvogel af en mijn huisgenoten Boris en Chucky kwamen naar me toegesneld! Honden en katten houden ook van pestvogels. :)

Petra said...

Geweldig zeg. De laatse vogel (gewoon duif)die tegen mijn raam vloog liet trouwens een enorme afdruk achter!

Anonymous said...

Heel bijzonder! (maar eigenlijk mag je geen gestrande vogels meer aanraken...)

Irene said...

@cockie: In Siberie is de vogelgriep nog niet gesignaleerd, van 'onze' vogel kan ik hoogstens de pest hebben opgelopen...;-)
@petra: Ik heb ook zoiets gehad op het raam, een échte foto heb ik ervan. Ik ga hem opzoeken en scannen, hij is heel indrukwekkend!

Anonymous said...

Maar waarom wordt dat arme beestje nou "Pestvogel" genoemd?

Erika said...

'k ben gewoon jaloers! Gebruik je soms het vogelfluitje? Een heel leuk apparaatje, zie
http://www.vivara.nl/product/id=159/vogellokfluitje.html

Irene said...

@marcel: geen idee, maar in Engeland wordt hij Waxwing genoemd, omdat 'ie van die rode wasachtige puntjes aan z'n vleugeltipjes heeft. Klinkt een stuk beter, he?
@erika: je denkt toch niet dat ik een vogelfluitje ga gebruiken om onschuldige vogeltjes tegen m'n schuifpui aan te laten vliegen? Dat zou wel heel wreed zijn! :-)

Anonymous said...

Het is wel een heel mooi vogeltje. En heel bijzonder dat hij jouw raam uitgekozen had om tegenaan te vliegen.

Erika said...

'k was even vergeten hoe hij tot je was gekomen

Gonda said...

Leeft ie nog?
Wat een bijzonder verhaal!

Anonymous said...

Ik lees dat jij lijnzaad in voorraad hebt. Waarvoor gebruik je dat? Als dat voor broodrecepten is hebben we nog een onderwerp om over te praten.

Anonymous said...

Leuke site!. Er zijn nog weinig goede sites over dit onderwerp te vinden.
Ben blij met jullie post!
Ik kan helaas geen bookmark aanmaken naar irenevandalen.blogspot.com in Firefox. :( Weten jullie hoe dit komt?

Groetjes Barbara

Irene said...

@ Barbara: dankjewel voor je comment. Ik heb geen idee waarom het niet werkt met Firefox, bij mij doet hij het namelijk wel. Probeer anders eens Safari?
Ik heb nog een update over de vogel geplaatst later, hier:

http://irenevandalen.blogspot.com/2006/03/pestvogel-update.html

Groetjes,
Irene