Sunday, February 19, 2006

Oscarmateriaal


Ik heb de afgelopen weken weer optimaal gebruik gemaakt van mijn Pathé Unlimitedpas, onder meer om een aantal voor een Oscar genomineerde films te zien. Eerst naar "Munich" die goed was, ánders goed dan ik had verwacht (en iets te lang) maar toch erg de moeite waard. En deze week naar "Brokeback Mountain" en "Walk the Line". Ik had hoge verwachtingen van "Brokeback Mountain", waarschijnlijk ook door alle ophef en lof in de media, maar de film maakte mijn verwachtingen niet waar, helaas. Misschien ben ik te Amsterdams of blasé ofzo, maar ik dacht steeds; is dit nu alles? Er waren prachtige scenes in de film, soms hartverscheurend en goed geacteerd, maar na een tijdje had ik het wel gehad met de: 'ik worstel zo met mijn gevoelens-blik' van Heath Ledger. Ja, Heath, nu weten we het wel, is niet de gedachte die je hoort te hebben bij zo'n film. Hij was beslist niet slecht, gaat hem allen zien, maar niet wat ik gehoopt had. Bij "Walk the Line" was het omgekeerde het geval. Ik had tevoren niet echt iets met Johnny Cash en ging dus onbevooroordeeld de film bekijken. Goed! Het verhaal van Cash is geen origineel verhaal (arme jeugd in het zuiden, broertje op tragische wijze verloren, strijd met roem, drugs en drank.., hebben we vorig jaar allemaal gezien in "Ray" en in talloze andere films) maar de acteurs maakten er iets bijzonders van. Joaquin Phoenix en Reese Witherspoon hebben ook alles zelf gezongen en daar was ik erg van onder de indruk. Toen bij de aftiteling een origineel nummer van Johnny Cash en June Carter klonk, vond ik eigenlijk dat Reese een betere stem had. Tja. Ga maar snel zien!
En verder voel ik me weer een stuk beter, dank u. Alleen nog een kop vol snot, maar dat slijt wel weer.

7 comments:

Anonymous said...

Dank voor de tip over Brokeback Mountain, ik was al bang dat het thema homoseksualiteit voor de Amerikanen net te spannend is om relaxed te kunnen brengen!Ik denk dat ik wacht tot-ie op video uitkomt!

Anonymous said...

@Ireen, mijn zoons zijn fervent Cash fan dus we zullen binnenkort wel naar Walk the line moeten. Hoewel, de heren zelf zijn er erg nuchter onder, die vinden de DVD ook wel goed, daar willen ze wel op wachten. Maar ik vind het leuk om te lezen wat jij er van vindt.
Trouwens, ik zie dat je knielend op een bed violen uit hebt. Hoe vind je dat boek?

Irene said...

@gerard: Ga lekker met je zoons naar de film! Het zal nog wel even duren voor 'ie op dvd uitkomt. En 'Knielen op een bed violen' was erg mooi en aangrijpend, zeker aan te raden.

Gonda said...

Ik ben gisteren pas naar de bios geweest, en ik ga ongeveer 2x per jaar (gemiddeld)...Ik denk niet dat Walk the line dan nog draait :-) Maar wie weet krijg ik de smaak te pakken en zit ik snel weer in de bioscoop!

Anonymous said...

Beide films stonden op mijn verlanglijstje.
Gisteren zag ik Brokeback Mountain. En ik was wel onder de indruk. De eerste helft moet nog te veel vertellen voor er echt iets gebeurt, maar de tweede helft vond ik zeer sterk. De karakters waren ook heel evenwichtig en integer uitgewerkt.

Zelfs die gesloten blik van Heath. Zo is zijn personage. Ik vond het wel wat hebben.

Merel said...

@ Oh!: smaken verschillen dus weer :) Ik denk dat het bij mij en Irene toch komt door de te hoog gespannen verwachtingen.

@ Ireen: je hebt me aangestoken ... *snuf*

Erika said...

Match Point is volgens mijn zus (een groot filmliefhebber) een goeie aanrader