Sunday, April 09, 2006

Tóch dood

Afgelopen vrijdagmiddag vielen Merel en ik midden in een documentaire over Gerard Reve. Omdat we niet in de gids hadden gekeken, zeiden we tegen elkaar: ' Hij is dood, dat kan niet anders, laten we even wachten om te zien wat ze zeggen'. Maar er werd niets gezegd en het programma ging maar door met fragmenten uit verschillende tv-optredens en dergelijke. Toch maar even de gids erbij gepakt, niet van harte, want vrijdagmiddag én onderuitgezakt én geen zin om op te staan van de bank... 'Profiel' over Gerard Reve. Oké, niet dood dus. Over naar het bewaarde, op de video opgenomen programma waar we voor klaar zaten.
Vanmorgen hoorden we het bericht dat Gerard nu écht gestorven is. Ik kan er niet verdrietig van worden, hij was al 82, zo dement als een deur en ook niet mijn favoriete schrijver. Volgens mij hebben meer vrouwen daar last van. Reve was, naar mijn idee, echt een schrijver voor mannen, die hem soms helemaal idolaat konden bejubelen. Ik niet. Dat ik vrijdagmiddag voor hem ben opgestaan, daar moet hij het maar mee doen. En rust zacht.

6 comments:

Gonda said...

Leefde hij dan nog? :-)
Sommige mensen lijken al dood tijdens hun leven. Ik had dat ook met Luns bijvoorbeeld. Die heeft zichzelf ook overleefd.

Anonymous said...

Ik heb nog nooit iets van 't Reve gelezen, heb daar ook geen behoefte aan, maar vanavond speelde ik toch even met de gedachte om daar verandering in te brengen. Ik zal de enige wel niet zijn, jouw opmerking dat hij een schrijver voor mannen is daagt mij nog meer uit. ;-)

Anonymous said...

Toch had hij af en toe ontzettend rake opmerkingen. Ook voor vrouwen...

Anonymous said...

Ik was ook niet echt kapot van Reve. Ik moet me door zijn boeken heen worstelen. En die homoseksuele uitwijdingen en details kunnen mij niet bekoren...

Anonymous said...

Zag die docu ook en vond het een bijzondere timing, achteraf gezien.

Erika said...

Ik schrok nogal van zijn rascistische uitingen, die ik hem op de televisie zag doen, hopelijk was hij toen al dementerende: vond ik erg vervelend om te horen. Ik ben dan wel een vrouw, maar ik heb genoten van 'De Avonden', ik hou wel van die tergend langzame triestheid....