Thursday, April 20, 2006

Laser op!

Ik schrijf dit stukje met mijn bril op. Da's vreemd, omdat ik eigenlijk vandaag gelaserd zou worden. Eerst kwamen er zo links en rechts voorzichtige opmerkingen over het programma "Radar". Heb je het gezien? Het gaat over jouw behandeling. En niet zo goed nieuws. Ik wilde het niet zien, niet weten. Afgelopen zaterdag had ik het vooronderzoek bij de arts die me zou behandelen. Zelfs zonder "Radar" begon ik al meteen te twijfelen. Tot twee keer toe maakte zij een fout bij het beoordelen van mijn ogen en het beschrijven van de behandeling. Ik heb twee verschillende 'afwijkingen' : een bijziend en een verziend oog. Niet zoveel voorkomend, maar voor een oplettende arts lijkt het me wel duidelijk. Draai die verschillen dan niet om. Straks heb ik verkeerd om gelaserde ogen, ja! Thuis bleek ook dat zij me niet alle risico's had uitgelegd. Ik had namelijk het contract, dat je normaal 10 minuten voor de behandeling tekent, gekregen van iemand die al behandeld is. Overigens naar alle tevredenheid, hoor. Maar wel met LASEK.
Wat daar allemaal instond! Daar kreeg ik spontaan de zenuwen van. O.a:
* Ik weet dat mijn maximaal haalbare zichtscherpte en mijn contrastonderscheidingsvermogen kunnen verminderen. Nee, hoezo? Ik ging toch voor verbetering?
* Ik ben mij bewust van de risico's van de behandeling. Ja, wel nu ik o.a. op www.lasikdisaster.nl heb gekeken!
* Ik ben voldoende geinformeerd over de mogelijke, tijdelijke, neveneffecten van deze behandeling zoals:
- halo's (kringen om lichtbronnen)
- schitteringen
- droge ogen
- lichtgevoeligheid. Nee, daar was ik niet over geinformeerd.
Ik kan hier nog wel even doorgaan over de slapeloze Paasnachten die ik heb gehad voordat ik dinsdagochtend de ingreep heb afgebeld, maar dan wordt het verhaal wel heel lang.

15 comments:

Merel said...

Gelukkig heb je een leuke bril :)

Anonymous said...

Ik heb een kijkje genomen op lasikdisaster en werd er niet goed van. Je ogen zijn te belangrijk om risico's te mee nemen.

Erika said...

wat zul jij gepiekerd hebben! Goed dat je het in ieder geval hebt uitgesteld.

Anonymous said...

OOOOOHHH mijn god ik weet nu al dat ik mijn ogen nooit zou gaan laseren ( ik ben zo'n chicken)Ik hou het wel bij mijn 'Willie Wortel brilletje'

Anonymous said...

Better safe than sorry, dus!
Ik zou ook gaan twijfelen...

Anonymous said...

Ieuw bah!
brrrrrrrrrr


ik denk, dat t een goede keuze is!

Gonda said...

Ik heb dat Radarprogramma ook gezien, en moest meteen aan jou denken... Ik herinner me ook nog dat ik dacht: laat maar, ik hoef mijn ogen niet meer te laten laseren. 't Is wel best zo.
Ik ben blij dat je hebt afgezegd.
Zou jij die riskante ingreep krijgen, of die andere?? Er was toch een LASEK en een LASIK methode?
Wie weet zijn ze over een paar jaar verder met de lasertechniek en kun je voor een herkansing...

Irene said...

@goentah: ik zou de Lasik doen, dat was diegene waar het mis mee schijnt te gaan. Ik voel me tamelijk licht en opgelucht nu.

Anonymous said...

Pfff, wat een verhaal! Ik vond het ook al heel dapper van je dat eraan durfde. Wat natuurlijk wel lekker is dat je voor het bedrag dat je nu uitspaart hele leuke andere brillen, lenzen of zomerjurkjes kunt kopen!

Anonymous said...

En ik heb net onlangs mijn eerste (lees) brilletje aangeschaft bij Hans Anders. En trots dat ik op mijn brilletje ben.
Wat ik maar zeggen wil: D'r is helemaal niks mis met een leuke bril ;-)

Irene said...

@fem en schavuit:Gelukkig hoef ik m'n bril niet de hele dag op, eigenlijk alleen tijdens werk en achter de computer thuis. Misschien moet ik maar niet meer bloggen én stoppen met werken, dan ben ik van dat gezeur af!

Anonymous said...

Van dat stoppen met bloggen vind ik een heel slecht idee Ireen

Irene said...

@schavuit: dank je :-)

Anonymous said...

Hier nog zo'n held NOT, ik durf het ook niet aan en dus kocht ik gewoon weer een leuke vrolijke nieuwe bril ;-)

Anonymous said...

Je hebt al een paar dagen niet geblogd, tis toch niet menens hoop ik??