Monday, April 24, 2006

Bloody Tourists

Ik reis graag, maar wil geen toerist zijn. Overal waar ik ben, probeer ik op te gaan in de omgeving, me aan te passen aan de gebruiken en de kleding van de 'locals'. Ik heb ook geen specifieke vakantiekleding.Als ik nederlanders hoor in het buitenland hou ik stijf m'n mond dicht tot ze voorbij zijn. Jarenlang heb ik gewoond in een lustoord voor toeristen, om de hoek bij het Waterlooplein, Artis, het Joods Historisch Museum en de Hortus Botanicus. Honderden buitenlanders hebben mij de weg gevraagd. 'The fleemarket? Right around the corner, you can see it from here (if you use your eyes)' 'The Zoo? Over the bridge and the first street on your left. You can hear the lions already (if you use your ears, that is)' 'The Anne Frankhouse? No, you have to go somewhere else, this is the Anne Frankstraat, that is something completely different' Ja, dat is ook wel een beetje stupid, maar what can I eraan doen? Mijn vakantiegeluk was compleet toen een Italiaan mij in Rome de weg vroeg. Even geen toerist, even doen alsof je daar woont. Niet uit snobisme, maar omdat ik daar van geniet. En daar gaat het voor mij om in de vakantie.

5 comments:

Erika said...

Regelmatig gaan Pyt (mijn man) en ik samen met zijn zus en haar man op vakantie, vroeger met de kinderen, nu met de fietsen. Wat zo mooi is vind ik, dat mijn schoonzusje allemaal oude spullen meeneemt en met een lege koffer thuiskomt (echt waar!) en ik juist nieuw ondergoed, een nieuwe tandenborstel etc. meeneem

Anonymous said...

Daarom ga ik meestal niet op vakantie, maar ga ik andere dingen doen, zoals vrijwilligerswerk of studeren. Dan beleef je zo'n land toch heel anders.

Leuk log heb je trouwens!

Irene said...

@esther: Dankjewel!

Anonymous said...

Vorig jaar raakten wij in Schotland in gesprek met een oudere dame die in haar tuin aan het werk was. En zo vertelde ze hoe men daar leeft, hoe het met de kinderen gaat enz. Dat is ook voor ons het ultieme vakantiegevoel: gewoon tussen de mensen die daar wonen. Het gekke is: je spreekt haar en een dag later nog eens en de kans dat je elkaar ooit weer zal spreken is nihil.

Anonymous said...

Leuk, dat doe ik ook altijd in Amerika. Gewoon de local spelen!