Monday, March 13, 2006

Mevrouwtje

Geinspireerd door Fem heb ik ook nog een prachtige "mevrouwtjesanekdote": Mijn vaders horloge was kapot gegaan en moest ter reparatie naar de horlogemaker. Toen mijn moeder het horloge ging ophalen, viel het bedrag een stuk hoger uit dan ze verwacht had en ze vroeg hoe dat kon. 'We hebben er een secondenwijzer op gezet, mevrouwtje', zei de horlogemaker. 'Dat lijkt me toch niet' antwoordde mijn moeder daarop, 'mijn man is fotograaf en gebruikt dit horloge, mét secondenwijzer, om belichtings- en ontwikkeltijden in de gaten te houden'. Oeps. Ik vraag me trouwens af of dat wel kan; een secondenwijzer zetten op een horloge dat dat niet heeft, dat mechaniek zal toch anders zijn? En stel dat het kon; waar haalt iemand dan de moed vandaan om dit zonder te vragen te doen? Ik had hierbij een heel mooi plaatje, maar Blogger wil niet uploaden vandaag, helaas.

7 comments:

Merel said...

heerlijk als je iemand na zo'n 'mevrouwtje' opmerking op zijn nummer kan zetten :)

Anonymous said...

Ja, zo ging dat vroeger bij horlogemakers en andere reparateurs. Ze hadden meestal wel een reden waardoor een reparatie duurder werd, zo brutaal waren ze wel. Ik denk dat het horloge trouwens wel een uurwerk had waar een secondewijzer (zonder tussen-n, want zo schreven we dat vroeger ;-) ) op paste, want anders kon hij er nooit één opzetten die nog zou lopen.

Gonda said...

Volgens mij moet je dan een tandwieltje extra hebben, voor een secondenwijzer.
Tjee, je moeder werd echt belazerd waar ze bij stond!

Irene said...

@gerard: dit uurwerk had al een secondewijzer, dus het sloeg helemaal netgens op.
@goentah:mijn moeder liet en laat zich niet zomaar belazeren,hoor!

Anonymous said...

Ireen, het muntje is gevallen, ik was niet helemaal wakker.

Anonymous said...

Wel triest dat sommige mensen zulke trucs blijven proberen. Ik hoop dat niemand daar ooit in gaat trappen!

Straks willen ze een secondewijzer op mijn digitale klokkie zetten!

Gonda said...

Gelukkig dat je moeder zich geen oor aan laat naaien :-)
Ik zie dat jij ook al problemen met het plaatjes uploaden hebt... Ik heb een half uur geprobeerd een foto up te loaden, maar zonder resultaat :-( Grrr....