Thursday, March 16, 2006

Golfbeweging


Vanmorgen stond ik weer eens vast in het verkeer. Doorgaans is mijn ochtendroute niet zo druk, maar dan komt er opeens weer zo'n dag dat alles vast staat. Alle redenen die je kunt bedenken en waarop je alvast kunt anticiperen (ach, dat ik nu toch zo'n groot mens ben geworden die dit soort woorden gebruikt..) gaan in mijn geval nooit op. Het regent, ijzelt, sneeuwt, mist; ik ga maar wat vroeger weg en kan dan meestal zonder problemen doorrijden. Een zonnige ochtend, midden in de zomervakantie; muurvast! Ik vraag me vaak af waardoor zo'n opstopping ontstaat, want meestal blijkt er niets aan de hand te zijn. Nu zag ik laatst op de BBC een aardige documentaire over dit verschijnsel. Hoe ontstaat een file zonder aanwijsbare reden. Geen ongeluk, geen opbreking, geen slecht weer. Ze noemden het de 'Brake Wave'. Het verkeer rijdt rustig door en opeens staat iemand, om wat voor reden dan ook, op z'n rem. Misschien een langsvliegende vogel, of een Sloggi reclamebord, wie zal het zeggen, maar binnen twéé minuten ontstaat er een file, omdat de daarop volgende auto sterker remt en die daarna nóg sterker. Dit fenomeen werd gefilmd vanaf een viaduct boven de snelweg. Dus, op een mooie zonnige ochtend niet meer remmen, gewoon doorrijden, dan kom ik tenminste op tijd op mijn werk.

6 comments:

Merel said...

nou die Sloggi BillBoards zijn ook niet meer om af te remmen hoor, niks aan. Kunnen ze niets nieuws verzinnen?

Anonymous said...

Dus, als ik op de A9 rij op het tijdstip dat jij onderweg bent naar je werk, zal ik niet mijn gas loslaten of remmen. ;-)

Anonymous said...

En die arme vogel dan?

Gonda said...

Jij moet zo'n sticker op je auto hebben: 'ik rem voor niemand!' :-)
Ik heb op mijn fiets gelukkig nooit last van files!

Anonymous said...

Smooth driving. Gewoon, smooth driving.

Anonymous said...

Ik verbaas me er ook altijd over. Files ontstaan vaak uit het niets. En ze zijn net zo vaak ook opeens weer weg als je voorbij een bepaald punt bent. Heel stom.