Saturday, March 04, 2006

Doe mee

Ik doe mee met de Googlebom tegen Vreemdelingenhaat . Klik en lees. 26.000 asielzoekers. Ze zijn er. Nederland vol? Ik loop over de hei, in het bos, langs het strand, tussen de weilanden, op straat. Ze zijn er. En ik vind het niet vol. Laat ze blijven. Ieder met hun eigen gezicht. Hun eigen verhaal. Generaal pardon. Klinkt mooi, toch? En daarna de regels naleven. Op een humane manier. Niemand meer jaren laten wachten. Ik geloof niet dat een mens zomaar huis en haard verlaat en alles achterlaat. Misschien ben ik te naief. Ik heet geen Rita. Dit is de Wereld van Ireen. In daar is plaats voor mensen. En mededogen.

5 comments:

Anonymous said...

Het probleem is jammer genoeg dat juist de laatste jaren het idee steeds meer postgevat heeft dat asielzoekers hier alleen maar komen om de rijkdom.
Ik blijf erbij dat je mensen die in hun eigen land hun leven niet zeker zijn hier asiel moet verlenen. Als ons zoiets zou overkomen zouden we ook dankbaar zijn met landen die ons veiligheid zouden bieden.

Irene said...

@Gerard: ik denk dat er een groot verschil is tussen asielzoekers en 'economische vluchtelingen', zoals dat zo mooi wordt genoemd. Maar dan nog; álles achterlaten?

Anonymous said...

@Ireen: Dat bedoel ik ook te zeggen: asielzoekers en 'economische vluchtelingen' worden hier op één hoop gegooid.
Iemand die alles achterlaat om het vege lijf te redden beschouw ik als asielzoeker die moet kunnen blijven.

Anonymous said...

Omdat ik googlebommen een beetje neprebellie vind, doe ik niet mee. Maar dat neemt niet weg, dat ik het vreemdelingenbeleid van de laatste jaren nooit helemaal heb gesnapt...

Zou het aan Rita liggen? ;)

Erika said...

Helemaal met je stukje eens, iemand die zijn/haar land verlaat doet dat niet voor niks, welke reden dan ook, Nederland is niet van 'ons'!