Sunday, January 14, 2007

Zondag in het bos

We liepen in het Amsterdamse Bos vandaag. Het was mooi koud en zonnig. Het was ontzettend druk met joggers en honden, maar daar mochten we niet over mopperen. Wij jogden dan weliswaar niet, maar we hadden wél een hond bij ons. Laag overkomende vliegtuigen boven ons, soms zo dichtbij dat je bijna de passagiers kon zien zitten. Het was een indrukwekkend gezicht, maar de herrie en de doordringende geur van kerosine maakten dat we niet het gevoel hadden dat we nu echt 100% gezond bezig waren. Ze mogen het dan ontkennen, maar de kerosine wordt gewoon geloosd boven land. We zagen het vandaag, we zien het vaker gebeuren boven ons huis in de Bijlmer. In de zomer hangt de geur van kerosine hier zwaar in de lucht. Wat wél heel mooi was (elk nadeel heb ze voordeel, zullen we maar zeggen) was het geruis van de bomen als er een vliegtuig voorbij was. Eerst is het stil, daarna hoor je als het ware een stormvlaag vanaf ver door de boomtoppen komen. Het vliegt over je heen in het kielzog van het vliegtuig en dan is het abrupt weer stil.

5 comments:

Anonymous said...

De herrie, het geruis en de stilte. Dat moet een bijzondere gewaarwording zijn.

Gonda said...

Hmm, nee, niet zo fris, die kerosine. Toch blijf ik het indrukwekkend vinden, die grote vogels zo laag over de grond. Als ik langs Schiphol rij heb ik soms moeite mijn ogen op de weg te houden :-)

Anonymous said...

Moeilijk issue. Ik was ooit in een helicopter om de natuur te bekijken en genoot - en realiseerde me jaren later dat dat eigenlijk helemaal niet kan. Herrie is ook luchtvervuiling. Ben blij dat ik niet zes weken op een boot hoef om m'n ouders te bezoeken, maar stoot natuurlijk mede troep uit elke keer dat ik dat doe...pppffftt...

Anonymous said...

Dat is een nadeel als je dicht bij Schiphol woont.

Anonymous said...

Tja, Nederland is wat het geluid betreft een vol land. Er is geloof ik nog een 'echt' stil plekje in ons land; ik meen ergens op de Veluwe.
PS : Leuk dat je mijn verhaaltjes leest en dat je de opmaak zo beter vindt. Ik vind de nieuwe blogger overigens wel 'n verbetering.