Tuesday, December 20, 2005

Sixties


Zoals je al hebt begrepen ben ik al aardig oud. Ik heb de halve cent niet meer meegemaakt, maar nog wel de schillenman (met paard en wagen) , de melkboer en de bakker aan de deur en éen keer in de week de draaiorgelman in de straat (ook weer een paard voor de kar). De kruidenier in de straat waar je naartoe ging met een boekje waarin de boodschappen werden opgeschreven die later werden afgerekend. Een touwtje uit de brievenbus. Kolen in de kachel en 's morgens as in de la. Geen televisie. Op woensdagmiddag bij de buren kijken naar Pipo en Oma Tingeling. Schoolmelk in flesjes en als je "de beurt" had, mocht je met een potlood met scherpe punt de melkdoppen doorprikken, zodat de rietjes erin konden. Jongens handenarbeidles en de meisjes handwérken. Jongens en meisjes apart gym....wordt vervolgd (ik hou me aanbevolen voor meer jeugdherinneringen).

7 comments:

Anonymous said...

als je zo gaat beginnen... haha... die openingszin... laat me eens gokken: 51?

Anonymous said...

Komt me heel bekend voor. Maar om te zeggen dat je al aardig oud bent . . ,
Het leuke was dat er, in dat straatje waar je woonde, maar een enkele auto stond. (Meneer van Houten had de eerste, een zwarte kever). Ruimte genoeg voor spelletjes zoals "verklaar de oorlog", "stand in de mand" en nog veel meer. Vergeet ook de glijbaan niet als het gesneeuwd had.
Voetballen, waarbij nog wel eens een raam sneuvelde en later de nieuwe eigenaren van een auto met argusogen de bal volgden.
Als je het over de schoolmelk hebt, die werd bij ons op school altijd bij de kachel gezet. Hadden we in de pauze lauwe melk (bah).
(Wordt misschien vervolgd).

Irene said...

@Wies:Nee, nóg niet! 49.Erg genoeg.

Anonymous said...

Bijna goed Wies.

Anonymous said...

@gerard: oh gatses die lauwe melk. ik gruw er nog steeds van.
@ireen: is gerard je buurjongen van vroeger?

Irene said...

@Wies:OVERbuurjongen en dankzij Schoolbank.nl is hij me weer op het spoor gekomen.

Ron said...

En heeeel toevallig stond die kever van van Houten ook bij mij in de straat ;-)