Sunday, December 04, 2005

Ik wil nooit beroemd worden


Gisteren bij het IDFA o.a. de aangrijpende documentaire "Ik wil nooit beroemd worden" gezien. Hieronder een korte omschrijving van internet, ik ben daar toch nooit zo goed in.

Nederland
Documentaire
75 minuten
Geregisseerd door Mercedes Stalenhoef, met Tobias Prenen
'Ik wil nooit beroemd worden', prevelt Tobias. Tobias is zwaar gehandicapt en groot liefhebber van Bach. Vroeger was hij een succesvol cellist. Sinds hij na een hartstilstand uit een coma ontwaakte is hij lichamelijk gehandicapt en begrijpt nog maar weinig. Met archiefmateriaal van optredens, foto's en herinneringen van zijn familie en een goede vriend ontstaat er een beeld van de vroegere Tobias, de cellist. Dit beeld wordt verweven met beelden van Tobias nu, zijn leven in het tehuis voor geestelijk gehandicapten, de gesprekken met zijn moeder en de pogingen hem weer een instrument te laten bespelen. Open en eerlijk spreken familieleden en vrienden over de dilemma's en de vragen waarmee zij zitten

3 comments:

Anonymous said...

Ik heb ooit een docu gezien over een pianist die ook zoiets is overkomen. Hij kon dan nog wel piano spelen maar had geen geheugen meer. Als zijn vrouw even de kamer uitging en een paar seconden later weer terug kwam wist hij al niet meer wie ze was. Erg ingrijpend om te zien.

Irene said...

@aad: Die heb ik ook gezien, als ik er aan denk kan ik nog huilen.Ik zie nog voor me hoe blij hij was elke keer als hij haar zag.Dat is vreemd genoeg bijna het enige dat me is bijgebleven én dat ze in een tuin liepen. Misschien is mijn geheugen ook niet meer wat het geweest is.(maar daar heb ik al eens een post aan gewijd)

Anonymous said...

@allebei: die is bij mij ook nog steeds blijven hangen. maar deze van mercedes is ook erg aangrijpend.