Wednesday, December 28, 2005

Lost in the modern world


De computer is ontzettend traag, want Merel is afleveringen van de serie "Lost" aan het downloaden. Oeps, mag niet! Ssst, niks zeggen. Vrijdag is de voorlopig laatste aflevering en ja, dat kennen we, zo ging dat met "Alias" ook. Nooit meer teruggekomen op tv. "Lost" is bloedspannend, vinden wij, dus we gaan het gewoon op de laptop bekijken. Leuk fotootje hierbij gedaan van John Locke, die ik eerder al als Leuke Man genoemd heb. En dit plaatje brengt me bij het volgende: sinds het begin van december hebben wij ADSL Family van Wanadoo en kregen daarbij een I-Pod Shuffle kado. Ik heb het ding geinstalleerd en alles leek te werken, behalve de Shuffle zelf. Apple helpdesk gebeld, waar een Belg (een echte) mij een half uur lang alles opnieuw liet installeren en daarna zei; Tsja, we hebben nu alles doorlopen en hier kan het niet aan liggen, u kunt het beste naar de Apple Store gaan om hem daar na te laten kijken. Dit alles a raison van 15 cent per minuut. Techniek en ik, het gaat niet samen. Ik heb wel even een nieuw profielfotootje op m'n blog geplaatst, dat lukt me nog net. Nu is het tijd voor koffie.

6 comments:

Anonymous said...

ahh die belg (ik geloof dat hij sven heette) werkt die daar nu nog? en shufflelen dat moet ie zelf doen, niet jij. haha.

Irene said...

@Wies: het is dus nog een bekende Belg ook!

Anonymous said...

Grappig hoe het hele fenomeen helpdesk is geworden tot wat het nu is. Even leek het een zegen in een service-arm land als Nederland, maar soms is gewoon naar de winkel gaan inderdaad een stuk handiger.

Heb zelf in New York een tijdje terug via de telefoon een vijftal Russen getest op hun Nederlands. Ze waren verhuisd naar Bulgarije, waar ze van een Vlaams sprekende docent een drie maanden durende stoomcursus Nederlands hadden gekregen. Nu moesten ze vanuit de helpdesk in Sofia Nederlanders te woord staan die vragen hadden over hun internetverbinding.

Het was verbijsterend om Russen die nog nooit in Nederland of Belgie waren geweest, soms vloeiend, soms wanhopig worstelend, Nederlands te horen spreken. Over moederborden, inbelnummers en downloadsnelheden wisten de meesten me alles te vertellen, maar toen ik vroeg wat voor weer het was in Sofia bleef het meestal erg stil aan de andere kant van de lijn. Ook toen ze hoorden dat ik zelf in New York zat, en niet in een of ander Hollands kantorenpark.

Af en toe neemt globalisering ook wel erg wereldvreemde vormen aan.

Irene said...

@Casper en Wies:die Belg krijgt wél een staartje zo! Miscchien is Sven dus wel een Russische Bulgaar. Geen wonder dat hij niet zo alert reageerde op mijn ( ik geef toe,flauwe) grapjes tijdens het wachten op de installatieprocedure.

Anonymous said...

@casper en ireen: het kan maar zo zijn dat sven ook niet in nederland zit. kreeg ook wel eens londen aan de lijn als ik apple belde, terwijl ik daar niets van wist. (en ja grapjes begrijpt hij niet zo snel, hij is erg beleefd en serieus).

Ron said...

Extra staartjes: 1. Bel met McAfee en je krijgt een Schot -met accent- via een callcenter in Schotland. 2. Bel met De Primafoon... eh, die hebben geen telefoon. 3. Koop je een adsl-modem bij de Primafoon, sturen ze je bij klachten naar jouw provider. En die sturen je weer terug. En zo voort. 4. Genoeg, volgend jaar zeur ik niet meer -sh*#t, dat is al overmorgen. 5. Iedereen de beste wensen!