Thursday, December 08, 2005

De bril van John


Vandaag is het 25 jaar geleden dat John Lennon werd vermoord. Laatst hadden we het er nog over en ik wist gewoon zeker dat het nog niet zó lang geleden kon zijn. Maar het is toch echt waar. Hier merk je dus aan wat voor leeftijd je inmiddels hebt. Ik wilde vandaag eigenlijk wel weer een Leuke Man plaatsen, maar die moet even wachten tot morgen. John Lennon vond ik trouwens nooit de leukste van de Beatles, ik was misschien (pff, gelukkig) iets te jong toen de Beatles opkwamen. Eigenlijk had ik niet echt een favoriete Beatle. Ik was van de Monkees (de K3 van mijn lagere schooltijd) en natuurlijk was Davy Jones de schattigste. Enfin, John Lennon dus. Bijna iedereen weet hoe zijn moordenaar heet, bij de andere John roepen we meteen Lee Harvey Oswald, maar ik zou zo niet weten wie de moordenaar van Martin Luther King was. Vind ik slecht van mezelf. Ik ga het nu opzoeken. Het volgende heb ik van Wikipedia.
James Earl Ray, een professionele misdadiger, werd veroordeeld voor de moord, maar dit vonnis werd snel herzien. Ray ontving uiteindelijk ook de steun van leden van de familie van King, die geloofden dat King het slachtoffer van een samenzwering was geweest. Ray stierf in een gevangenis in 1998. Bij een jury in Memphis in 1999 won de familie van King een rechtszaak tegen Loyd Jowers, die claimde (1993) dat hij de moord voor een maffiafiguur had gepleegd. Vele deskundigen, echter, waren niet overtuigd door het vonnis, en in 2000 werd na een onderzoek van 18 maanden besloten dat er geen bewijsmateriaal tegen Jowers was.
Geen wonder dat ik het niet wist. Goed, nu terug naar John Lennon. Bij het zoeken naar plaatjes kwam ik deze foto tegen van een bebloede bril. Hij zal deze bril wel op gehad hebben. Gek en naar, zo'n plaatje tussen de foto's.

2 comments:

Anonymous said...

de monkees yeah. ik was zowiezo niet voor de beatles, maar voor de stones. dat waren nog 2 verschillende kampen op school.

Irene said...

@Arend: (mooie foto!)