Saturday, May 06, 2006

Verzet

Het moet me toch van het hart: elk jaar rond deze tijd lees ik weer de verhalen over mensen die 'in het verzet' hebben gezeten. En ik heb daar gemengde gevoelens over. Iedereen lijkt wel een oom, tante, opa, oma, vader, moeder of andere bekende te hebben die daaraan meegedaan heeft. Is dat nou echt zo? Zou Nederland dan niet al veel eerder bevrijd zijn geweest? Het is zo'n ruim begrip: 'In het Verzet'. Ik denk dat iedereen zich op de een of andere manier wel verzet heeft tegen de bezetter, maar dat de verhalen die in de meeste families rondgaan vaak geromantiseerd en overdreven worden. Ik wil niemand voor het hoofd stoten met deze post, dus als iemand's opa of familielid een echte verzetsheld was: hulde en dank namens mijn familie en mij.

8 comments:

CeeBee said...

Ach, mensen willen zo graag geloven dat vader of moeder in het verzet zat. het is nu eenmaal moeilijk te verkroppen dat je familie zich niet heeft verzet, dat hun leven doorging terwijl er miljoenen mensen vergast werden.

maar toch geloof ik dat er op grote schaal aan 'klein' verzet werd gedaan. niet het laten schuilen van joden, maar bijvoorbeeld wel zorgen dat ze eten hadden. Zoals het in mijn familie ging.

Anonymous said...

Ik heb ergens een ver familielid wiens beide zonen lid waren van respectievelijk de ondergrondse en de waffen-SS.

Anonymous said...

Of het is zoals de grootouders van Theo Maassen. Die hebben een joodse familie verborgen gehouden. Van 1980 tot 1984

Anonymous said...

Geen verzetshelden bij mij in de (joodse) familie. Wel veel slachtoffers.

Irene said...

@schavuit: Whoa! Daar wil ik wel wat meer over weten!
@petra: ik ben ook erg blij dat mijn moeder liefdevol is opgenomen in een gezin in Giethoorn, anders had ik hier niet zitten bloggen vandaag.

Anonymous said...

Ik heb ook altijd de indruk dat er meer mensen zijn die roepen dat ze in het verzet gezeten hebben dan er werkelijk werkelijk zijn geweest. Bij ons thuis bleef het bij de verhalen over het onderduiken, om te voorkomen dat mijn vader naar Duitsland moest.

Anonymous said...

Je hoort nooit iemand zeggen, "Mijn opa was fout in de oorlog!"

Anonymous said...

Mijn grootouders waren Brabantse boeren die om de oorlog geen aardappel minder hebben gegeten en enkel Engelse soldaten ingekwartierd hebben gekregen toen het maar niet lukte heel Nederland voor de winter van 44-45 te bevrijden. Het leven ging voor hen helemaal gewoon door.En ik denk dat heel veel Nederlanders zich alleen om hun eigen hachie bekommerden. Wat minder tromgeroffel de borst uit trots zou gepaster zijn. Ik denk dat je volkomen gelijk hebt. Vooral juist ook uit respect voor de mensen die wel hun eigen leven riskeerden voor anderen.