Wednesday, June 28, 2006

Sneeuw op straat

Al zó lang had ik er naar verlangd: een sneeuwtje. Niet zo'n plastic geval met een nog plastikker figuurtje erin. Nee, een glazen bol, met daarin een mooi tafereeltje. Een huisje, met misschien wat boompjes en poppetjes en diertjes erbij. En dan de sneeuw; witte kleine vlokjes, niet van die grote, die geknipt leken te zijn van ouwe vleeswarenonder-leggertjes. Schudden, kijken, dromen.. De eerste dag dat ik mijn prachtsneeuwtje kreeg, rende ik meteen naar oma aan de overkant. Zij vond hem ook geweldig, maar ze mocht maar éen keer schudden, want stel je toch eens voor dat 'ie zou vallen! Daarna weer terug naar huis, voorzichtig lopend nu, want op de heenweg was ik wel erg roekeloos geweest. Mijn sneeuwtje in twee handen, mijn ogen alleen daarop gericht. Ik zag de put niet, ik struikelde. Ik kan er nog om huilen. Ik zie nog die scherven voor me en dat tafereeltje, dat opeens op straat toch wel erg van plastic leek...

5 comments:

Anonymous said...

Ik kan me voorstellen hoe je je op dat moment voelde.
En daarna was er nooit meer een te vinden die zo mooi was als die ene.

Merel said...

Ik vind het nog sneu, na al die jaren :(

Anonymous said...

Wat zielig voor je! Wat zul jij dikke tranen hebben gehuild toen.

Anonymous said...

Ik heb van de winter ook zo'n ding gekocht voor mijn zoontje, hij is er gek mee.

Gonda said...

Een van de eerste teleurstellingen van het leven... Je vergeet het nooit meer.