Tuesday, June 20, 2006

En nu allemaal!

Jullie mogen dus niet allemaal Daniel Craig leuk gaan vinden, die hou ik voor mezelf ;-) , maar ga alsjeblieft wél allen dit boek lezen! Woorden schieten te kort. Ren naar de boekwinkel of de bieb. Nu!

Iets over de inhoud: De jongen in de gestreepte pyjama begint in Berlijn in 1943. Als de negenjarige Bruno op een dag uit school komt, zijn al zijn spullen in kratten gepakt. Zijn vader heeft promotie gekregen, en Bruno en zijn familie moeten verhuizen naar een plek die ver weg is, waar niets te doen is en waar niemand is om mee te spelen. Hun nieuwe huis staat naast een hek dat zich uitstrekt zover het oog maar reikt, een hek dat Bruno afschermt van de vreemde mensen die hij daarachter ziet bewegen. Bruno wil ontdekkingsreiziger worden en besluit op onderzoek uit te gaan. Op een van zijn tochten ontmoet hij een jongen wiens leven en omstandigheden zeer verschillen van dat van hem. Toch sluiten de jongens vriendschap, maar het is een vriendschap die niet zonder gevolgen blijft...

"Sinds ik dit boek heb gelezen blijft het me achtervolgen… iedereen zou het moeten lezen, jong of oud, omdat het een zeldzaamheid is – een boek dat zo simpel lijkt, zo schijnbaar moeiteloos geschreven dat het haast perfect is. Het boek deelt een forse emotionele klap uit… Ik bleef naar adem snakkend achter, terwijl de tranen over mijn wangen rolden". The Irish Independent

5 comments:

Erika said...

Ik ga er meteen naar op zoek.

Anonymous said...

Ik zal er aan denken al heb ik wat moeite met boeken over de tweede wereldoorlog. In mijn geval dus even moed verzamelen.

Irene said...

@petra: ik zou het je zeker aanraden. Ik ken niemand die geen moeite heeft met dat onderwerp. En by the way: ik zag gisteren een foto van Daniel Craig waar hij érg op Johan Cruijff leek! Mijn excuses dus nog. ;-)

Anonymous said...

Op een compleet idiote manier heb je me overtuigd, dus ik ga het maandag kopen.

Irene said...

@frans: zó idioot lijkt het me niet, dacht ik. ;-)