Monday, March 26, 2007

Se7en

Avaritia (hebzucht - gierigheid)

Hebzucht. Ik beken. Daar heb ik óntzétténde last van. Ik sta niet met trillende knieen voor een schoenen-taarten- of modezaak, maar zet mij in een boekwinkel en de hebzucht overvalt me á la minute. Ik wil alles vasthouden, besnuffelen, beaaien... Soms reken ik de euro nog wel eens om in de ouderwetse gulden, maar als het om boeken gaat heb ik nergens last van. Vierentwintig euro? Koopje! Hebben!
Hebzucht overvalt me ook, nog steeds, in de kantoorboekhandel. Schriften, pennen, schrijfblokken! Ik heb af en toe zo'n heimwee naar de periode voor de computer. Al mijn verhalen schreef ik met een Rotring tekenpennetje 2,5 mm in prachtige schriften. In elk buitenland kocht ik een schrift, het liefst zo ouderwets en zo goedkoop mogelijk. Ik heb prachtige exemplaren uit Tsjechie, Ierland en Turkije. En ik blijf ze kopen. Vorige zomer heb ik in Portugal weer hele mooie schoolschriften bemachtigd. Caderno Diario. Hebbes.

7 comments:

Anonymous said...

Een leuke afwijking heb jij...

Gonda said...

Boeken zijn onweerstaanbaar. Als ik een boek heb gekocht voel ik me nooit schuldig. Iets wat ik wel heb als ik kleding gekocht heb.

Anonymous said...

Hebzucht is het thema. Ik zie veel moois maar hoef het daarom niet allemaal te hebben; vaak zeg ik 'dat hebben we al'. Ik heb vele duizenden boeken en kunst: dat weerspreekt het voorgaande enigszins. Maar de tering naar de nering zetten, dat is ons vertrekpunt. Er zit misschien ook een klein verband met het vorige Se7enthema: je geeft vorm (en zorg) aan je leven en het is nooit af. Een bijbehorend beginsel is, dat overbodige spullen naar de Vincentiusvereniging gaan. (Ga nog maar even door Se7ven Ireen.)

Irene said...

@marius: ik wil nog even duidelijk maken dat ik niet maar lukraak boeken koop zonder erbij na te denken, hoor! De centjes spelen ook hier een grote rol. Maar ik word nogal goed betaald met boekenbonnen voor allerhande klussen en die geef ik graag uit!
En mijn schriftjesverzamelwoede kost soms niet eens een euro per exemplaar!

Anonymous said...

De laatste keer toen ik last had van hebzucht, (ik had mijn zinnen gezet op een GPS-track-apparaat, leuk hebbeding voor bij het wandelen) heb ik net zo lang gewacht tot het verlangen vanzelf verdwenen was.
Wat jij met schrijven hebt kan ik me goed voorstellen: ik ben zeer gehecht aan mijn schrijf-agenda (voor mij geen PDA), map met aantekeningen op mijn werk (waarin ik alles opschrijf wat ik niet mag vergeten) en vulpen met bijbehorende koker waar het logo in de loop der tijd vanaf gesleten is.

Anonymous said...

Oh neen Ireen, ik verwarde je korte notitie hierover niet met spilzucht en snapte meteen dat die schriftjes wel zeer onschuldig zijn.

Anonymous said...

Voor mij is de lente onweerstaanbaar en dat kost helemaal niets !
Hoef ik ook niets om te rekenen, van euro naar gulden ;-)