Friday, March 09, 2007

Mijn kleuren, jouw kleuren

Ik heb er vaak met mensen over gesproken en evenzovaak word ik niet helemaal begrepen. Ik vraag me namelijk af of wij allemaal dezelfde kleuren zien. Er zijn kleurenblinde mensen, dat is algemeen bekend. Zij kunnen bijvoorbeeld geen rood zien, maar schijnen dan een totaal andere kleur te zien en dan maar in één gradatie. Tenminste, zo heb ik het altijd begrepen. Vertel me gerust hoe het wél in elkaar zit. Maar over 'mijn' kleuren dus.. Ik kijk nu uit op de dikke, lichtgroene knoppen van de seringenboom in onze tuin. Iedereen zal mij vertellen dat die knoppen groen zijn, maar wie zegt mij dat 'jóuw' groen er hetzelfde uitziet als 'mijn' groen? Misschien zie je deze kleur wel heel anders, maar omdat je vanaf je vroegste jeugd te horen hebt gekregen dat deze kleur groen heet, noem je hem zo. En ik ga er gemakshalve maar van uit, dat wij dezelfde kleur zien. Snap je me nog? Gelukkig maar, want op dit moment zijn er doorgaans al mensen afgehaakt. 'Jouw' groen, kan bijvoorbeeld wel eens 'mijn' paars blijken te zijn, maar dat weten we niet van elkaar. Ik stop er maar mee, want als ik nu ook nog ga beginnen over honden die geen kleuren schijnen te kunnen onderscheiden en dat ik dan denk: hoezo? wie heeft er met die honden gesproken en misschien zien ze wel iets heel anders of misschien tóch wel hetzelfde, en het zal wel op de een of andere manier onderzocht zijn en kloppen, maar toch...dat is weer een heel ander verhaal.

12 comments:

Anonymous said...

Gek, dat is nu iets wat ik mij ook afvraag. Alleen zullen we het nooit weten.

Anonymous said...

Dat was ook zo'n handig voorbeeld voor in mijn paper :) Hoop dat de docent 'm ook heeft begrepen.

Anonymous said...

Zien we wat we zien of wat we willen zien? Het ontstaan van taal, het een naam geven, het onderscheiden van kleuren en elkaar daarin in grote lijn verstaan: dat is een wonderlijk facet van ons mens-zijn. (Maar ik ben even naar voren gelopen en de knoppen zijn inderdaad lichtgroen.)

Erika said...

Zitten er al knoppen in bij jou?!

Erika said...

'k Heb nog 'ns even nagedacht, maar hoe kan mijn paars, nu jouw groen zijn, als onze ouders bij het aanleren van kleuren, dezelfde aanwezen? De nuanceverschillen vind ik logisch, maar dat mijn geel, jouw paars kan zijn....

Irene said...

@erika: héle dikke! En de magnolia is al aan het openbarsten. En wat de kleuren betreft: ik zei toch dat niet iedereen mij kan volgen. Nogmaals: we noemen kleuren wel hetzelfde, maar 'de beleving' kan héel anders zijn. 'Mijn' groen wordt door jou óók groen genoemd, maar misschien zie je kleur zélf wel anders, zoals ik paars zie, bijvoorbeeld. Ik hoop dat je het snapt.

Anonymous said...

Het blijft intrigerend. Zien, horen, ervaren we dingen hetzelfde? Nee, ik denk het niet. Daarom is er zoveel misvatting tussen mensen.

Ron said...

Ik snap wat je bedoelt, en wie weet kunnen wetenschappers het ooit aantonen. Stel je voor: ik geniet het meest van de kleur van de ondergaande zon en mijn buurman het meest van de kleur de aubergines in zijn moestuintje. En opeens blijkt uit hersenonderzoek dat ieder mens slechts van 1 gradatie in het zien-spectrum (oeps, daar ga ik al) kan genieten. Dan lijkt me dat het bewijs is geleverd: mijn buurman heeft ondergaande aubergines.

Gonda said...

Ik volg je. Hoe je het ziet kan iets anders zijn dan hoe je het benoemt. Dat zijn gewoon afspraken die we gemaakt hebben. Net zoals een tafel 'tafel' heet en een stoel 'stoel' en niet omgekeerd. Maar ik denk dat niemand een tafel voor een stoel aanziet of omgekeerd :-) Alhoewel... ik ken mensen die op tafels zitten :-)

Erika said...

oké, ik volg je, maar hoe zit het dan met... tafels en stoelen bedacht ik, maar Goentah had daar ook al haar gedachten over.

Anonymous said...

En dan nu de regenboog; je weet wel, alle kleuren van de regenboog. Daar zijn we met z'n allen wel even zoet mee en zien we wellicht na enige tijd door de bomen het groene bos niet meer. Heel amusant en kleurrijk geschreven bedenksel, ik zie groen en geel van jaloezie ;-)

Anonymous said...

De kern van dit probleem zit hem in het feit dat je moet leren begrijpen dat alles gemaakt word door de zon. Zij geeft kleur en vorm aan alles. Door je hier in te verdiepen zal je begrijpen dat we allemaal net het zelfde zien en horen maar niet het zelfde interpreteren en analyseren.

Lees dit maar eens door als je wat meer helderheid wilt , voor sommigen toch :)

http://users.telenet.be/childrenofthesun.