Thursday, March 22, 2007

Se7en

Ira (woede-toorn)

Een vaak gebezigde uitspraak van ouders is wel: "Ik ben niet boos, alleen teleurgesteld." Ook zonder kinderen in de buurt, gaat dit voor mij op. Die woede en toorn van hierboven zul je niet snel bij mij tegenkomen. Ik schreeuw niet, sla niet met deuren, ik mep er niet op los. Ik ga lopen saggerijnen, dat wel. En ik sluit de deur eerder dreigend zachtjes, dan dat ik 'm dichtgooi. Als men boos op míj wordt, klap ik dicht, mijn stem gaat op slot en de traansluizen gaan wijdopen. Nee, met mij is het niet leuk ruziemaken. En daar kan ik zó kwaad om worden!

5 comments:

Anonymous said...

Ruzie maken is ook niet mijn ding. Ik ben wel recht voor z'n raap en zeg wat ik te zeggen heb. Straight en rechtvaardig.

Gonda said...

Ik durf het haast niet te bekennen, maar ik kan geweldig goed met deuren slaan. Gelukkig komt het tegenwoordig steeds minder voor. Ik hou me in. Ook al betekent dat dat ik haast ontplof...

Anonymous said...

Dat zinnetje heb ik vaak gehoord en ik vond het altijd iets gemeens hebben; 'teleurgesteld' is erger dan boos worden.

Anonymous said...

@ Marius: zeker als het wordt uitgesproken door iemand waar je van houdt.

Anonymous said...

Daar heb je het over iets wat mensen die het wel kunnen tot wanhoop drijft. Natuurlijk hebben ze gelijk want het lucht op als je het er meteen uitgooit. Maar het blijft moeilijk, het is per slot van rekening de aard van het beestje.