Saturday, February 17, 2007

Bejaarde heer

In het bejaardenhuis bij ons om de hoek mogen de mensen huisdieren hebben. Het schijnt iets unieks te zijn, want in de meeste verzorgingstehuizen is dit verboden. Dagelijks zie je de dames (want die zijn in de meerderheid) met of zonder rollator een ronde maken om het huis. Even frisse lucht, even buiten een praatje maken met een buurtbewoner. Het lijkt mij iets wat ze in elk bejaardenhuis zouden moeten promoten inplaats van verbieden. Het is wetenschappelijk bewezen dat bejaarden gezonder zijn en minder depressief worden, als ze maar vaak in contact komen met een huisdier. Even aaien, even praten, wat onvoorwaardelijke liefde en aandacht krijgen.
Soms kom ik een lange, statige bejaardenhuisbewoner tegen op mijn eigen ronde met de hond. Deze meneer draagt vaak een hoed en als wij elkaar naderen, neemt hij zijn hoed voor mij af. Als ik daarna verder wandel, bemerk ik altijd dat ik loop te glimlachen...

7 comments:

Anonymous said...

En jij maakt dan een kleine kniebuiging terwijl je hem de rug van je rechterhand aanbiedt?

Gonda said...

Dat formele attente heeft wel wat...

Anonymous said...

Bij ons op de hoek staat een seniorencomplex vol oude dametjes met oude hondjes.

Anonymous said...

Wat een mooi, ouderwets en stijlvol gebaar! En die glimlach is natuurlijk omdat je je vereerd voelt!
Ik kan me herinneren dat mijn vader vroeger ook een hoed droeg en die ook altijd even afnam als hij iemand groette. Het viel me tevens op dat de dames dat kennelijk niet hoefden, maar dat kwam natuurlijk omdat alles dan in de war zou raken.
Als ik een rondje met de hond zou maken zou ik voor jou ook even mijn hoed afnemen. ;-)

Anonymous said...

Als je alles afneemt, houdt de levenskunst ook op.
Het gebaar van de heer is bijna uitgstorven.

Anonymous said...

Ik ben helemaal voor gebaren en glimlachen! Gelukkig kom je het hier in New York best veel tegen!
(@ Ireen; zie Dree blog 'for comment on comment' - 'please stand by', haha!!)

Anonymous said...

Dieren kunnen veel betekenen voor mensen, maar goed, helaas gaat men vaak voorbij aan dit soort zaken.Stel je voor dat oude mensen gelukkig worden op hun oude dag, dat kan allemaal niet...