Sunday, July 08, 2007

Uit het oog...

In het Volkskrant Magazine van een week of twee geleden stond een artikel over rituelen, het nut en de waarde ervan. Een stukje eruit viel me op, omdat ik er anders mee omga. "Ik ken mensen die overledenen op de verjaardagskalender weglakken met Tipp-Ex. Laatst zei iemand: 'Ik koop een nieuwe kalender; er staan zoveel doden op.'"
'Mijn doden' worden niet weggelakt, doorgestreept of uitgewist door het kopen van een nieuwe kalender of agenda. Bij mij krijgen ze een hartje achter hun naam en zelfs in een nieuwe agenda worden ze bijgeschreven, met hartje. Overdreven? Hoe doen jullie dat?

11 comments:

Anonymous said...

Tja, ik heb al 15 jaar geen verjaardagskalender meer. En in mijn agenda staan alleen levende verjaardagen

Anonymous said...

Een hartje: mooi alternatief voor het kruisje.

Anonymous said...

De doden worden bij mij niet weg gelakt. Zelfs mijn overleden honden en katten blijven op onze kalender staan.

Irene said...

@pascal: Bij mij staan de dieren er ook nog op, hoor!

Anonymous said...

de kalender ziet er niet meer uit.... het zijn niet alleen de mensen die overleden zijn, het zijn de datums die overschreven zijn......

En daar waar mijn hart ernstig is geraakt staat een hartje

Anonymous said...

Ik heb een digitale agenda en ik laat het gewoon staan. Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit over nagedacht.

Anonymous said...

Ik houd het bij een fraai kruisje en een jaartal. Verbijsterend om iemand die er stond vanwege het heugelijke feit nu weg te lakken.

Anonymous said...

Ik heb een adressenboekje dat al minstens twintig jaar oud is... ik kan het niet weg doen.

Anonymous said...

Niet wegvlakken - ze wonen immers alleen ergens anders nu!

Gonda said...

Een hartje vind ik mooi. Mooier dan een kruisje.
Ik ken iemand die op verjaardagskaarten naar anderen nog altijd de naam van haar overleden zoontje schrijft, met een hartje er achter. Voor haar gevoel blijft hij altijd bij hun gezin horen.

Anonymous said...

Ik laat de namen gewoon staan, want de geboortedagen blijven, ook al zijn de jarigen er niet meer. En een kruisje vind ik zo kil. Ik vind dat hartje van je wel erg mooi. En ik heb wel al eens twee keer een volledige kalender vervangen omdat er een een hele ex-schoonfamilie opstond. Dat is een categorie die mijns inziens dan wel het best weggelakt kan worden.