Thursday, July 28, 2005

Een heer van stand


















Gisteren overleed Marten Toonder, geestelijk vader van Tom Poes en Olivier B. Bommel. Toonder is 93 jaar geworden. Ik ben nooit een Bommelfan geweest, maar gebruik regelmatig, net als de meeste nederlanders, een Bommeliaanse uitdrukking of woord. Wie kent niet de uitdrukkingen: "Als u begrijpt wat ik bedoel", "Kommer en Kwel" en "Een eenvoudige,doch voedzame maaltijd"? En de woorden: minkukel, zielknijper en denkraam?

Het woord denkraam debuteerde op 7 januari 1950 in de Nederlandse taal, in aflevering 870 van verhaal 38 Tom Poes en Kwetal, de Breinbaas. Heer Bommel ontmoet Kwetal en vraagt hoe hij heet, maar Kwetal begrijpt hem verkeerd.
,,Neem me niet kwalijk!'', mompelde de oude, ,,er schijnt een fout in mijn denkraam te zijn! Ik volg u niet. Ik heb daar trouwens meer last van, van mijn denkraam bedoel ik.''

Marten, bedankt.

No comments: